Klaverjassen

Klaverjassen is een kaartspel dat wordt gespeeld met 4 personen in paren van 2. De kaarten van 7 t/m Aas worden gebruikt. De personen die schuin tegenover elkaar zitten zijn partners en het uiteindelijke doel is om het meeste aantal punten per paar te behalen

- Spelregels
- Stand bijhouden

Spelregels Klaverjassen


Start van elk spel


Elke speler krijgt 8 kaarten in zijn handen, bij elke ronde is de volgende speler de gever.
De kleur van de troef (Harten, Ruiten, Schoppen of Klaveren) wordt bepaald door een kaart te trekken uit een apart stapeltje kaarten (de draaikaarten) of met een speciale dobbelsteen. De speler na de gever moet bepalen of hij het spel aanneemt. Hij kan ook passen, dan kan de volgende speler bepalen of hij aanneemt. Neemt niemand aan dan wordt er een andere kleur troef gemaakt.

Spelen


Elk spel bestaat uit 8 slagen en per slag speelt elke speler een kaart. Degene die het spel aanneemt begint met het opgooien van een kaart. Met de klok mee moeten daarna de andere spelers elk een kaart van dezelfde kleur spelen. Diegene die de hoogste kaart heeft opgegooid wint de slag en die krijgt de kaarten toegewezen. Heeft een speler niet de gevraagde kleur in handen, dan moet die speler een troefkaart opspelen. Maar heeft een speler voor je ook al een troefkaart opgegooid, dan moet je een hogere troef spelen als je dat kunt. Is er een troef gespeeld dan gaat de slag uiteindelijk naar de speler met de hoogste troef. Heb je én geen kaart van de juiste kleur én geen troefkaart, dan mag een willekeurige kaart opgooien.
De speler die de slag heeft legt de slag afgedekt voor zich op tafel en speelt de volgende kaart.

Waardes van de kaarten


TroefNiet troef
B - 20A - 11
9 - 14 (Nel) 10 - 10
A - 11 H - 4
10 - 10V - 3
H - 4B - 2
V - 39 - 0
8 - 08 - 0
7 - 07 - 0

De laatste slag levert 10 punten op, dus totaal zijn er 162 punten te verdienen.

Roem


Voor een aantal combinaties geld dat er extra punten verdient kunnen worden als die in een slag vallen.
  • Drie van hetzelfde soort op een rij (20 punten)
  • Drie kaarten van hetzelfde soort op een rij (50 punten)
  • H/V van troef (20 punten, het zgn stuk)
  • Alle vier de kaarten van hetzelfde nummer (100 punten)
Roem moet gemeld worden door degene die de roem haalt. Wordt de roem niet gemeld voordat de slag weggelegd wordt dan telt die niet.

Einde van het spel


Na acht slagen moet het team dat de ronde heeft , meer dan de helft van de punten (inclusief de roem) hebben gehaald. Lukt dit niet (Nat gaan), dan krijgt de tegenstander alle punten (dus ook de roem) erbij.
Haalt de partij die aannam alle punten (een 'Pit') dan krijgt die nog eens 100 punten extra roem.

Varianten


Er zijn een paar varianten die veel gespeeld worden:
  • Rotterdams: Je moet altijd introeven en ook je maat overtroeven
  • Amsterdams: Wanneer de slag aan je maat ligt hoef je niet in- of over te troeven
  • Utrechts: Dan moet de speler die na de deler zit verplicht aannemen. Maar hij kan zelf bepalen welke kleur troef wordt. Introeven en overtroeven is verplicht. Als de kaart al aan je maat ligt moet je wel introeven als dat kan, maar je hoeft niet te overtroeven.

Boom


Meestal worden er series van 16 'Giftjes' gespeeld. Dit wordt een 'Boom' genoemd. Aan het einde worden de punten van de 16 wedstrijden bij elkaar geteld (inclusief roem) en wordt het winnende team bepaald.

Stand bijhouden


De behaalde punten kunnen je invullen op speluitslagen.nl. Dan wordt alles netjes voor je bijgehouden. Behaalde punten en roem vul je apart in, en vul je de score van het ene team in dan wordt die van het andere team automatisch berekend. Je kunt statistieken van je gespeelde spellen bekijken. De uitslagen van gespeelde wedstrijden kun je ook delen met je medespelers en andere vrienden.

Start nieuw spel


Klaverjas score online